Starters:

Na honderden gitaarleerlingen kan ik zeggen dat iedereen ritmegevoel heeft! (In tegenstelling tot wat je wel eens hoort of wat je misschien over jezelf denkt..) Binnen een paar weken is het kwartje bij je gevallen en kun je naar de drums luisteren terwijl je verschillende ritmes op je gitaar speelt. Gegarandeerd !

 

 Gevorderden:

In de nummers die je meeneemt komen we allerlei ritmes tegen. Deze worden uitgediept en uitgebreid zodat je de basis begrijpt en deze overal kan toepassen.

Het belang van ritmische veelzijdigheid word vaak onderschat door gitaristen. Het is een onmisbaar onderdeel van je speelvaardigheid en creativiteit. Hoe kan het dat je wel vaker een gitarist hoort die technisch goed speelt maar toch niet echt meeslepend/interessant klinkt? Door gebrek aan ritmische kennis!
Een belangrijk voorbeeld hiervan is ‘Phrasing’ ; Door een loopje dat je al 1000 keer hebt gespeeld anders in te delen klinkt het ineens spannend en fris. Hier gaan waarschijnlijk nieuwe werelden voor je open.

 

 Vergevorderden:

Nu je ‘strak’ kunt spelen moet je dit ook weer los kunnen laten. Vaak klinkt het veel lekkerder om iets te vroeg of te laat te zijn of om tegen het ritme in te gaan. Het gaat om een stuk interpretatie en beleving.
Luister maar eens hoe bluesrocker Freddie King dit deed:

Een ander voorbeeld is om een bepaalde ‘flow’ mee te geven aan stukken waar geen ritmische variatie in zit, zoals klassieke studiewerken van Paganini* of drukke metal-riffs. Dit maakt het verschil tussen iemand die snel kan spelen en iemand die een snel stuk echt vet kan spelen.

*Nicolò Paganini (1782 –1840) was violist, componist en een inspiratiebron voor (neo-klassieke) rockgitaristen als Yngwie Malmsteen en Steve Vai.
Wil je weten wat dit voor jou betekent? Neem dan contact op! Een mailtje is prima voor een paar korte vragen maar een telefoontje geeft ons allebei waarschijnlijk een duidelijker beeld. We kunnen daarna ook een kennismakingsles afspreken.